05 July 2008

Jolie

ANGELINA JOLIE mungkin seorang daripada wanita paling seksi dan cantik di dunia. Namun kekuatan wanita ini bukan hanya terletak pada dua kriteria itu saja. Dia berjaya menempatkan dirinya pada tahap yang tinggi dalam industri perfileman yang nyata dikuasai lelaki. Menurut pengarah Wanted, filem terbaru lakonan bintang jelita itu, tidak ada pelakon wanita lain yang mampu mendapatkan penghormatan daripada kalangan penggiat filem Hollywood sebagaimana Jolie melakukannya. Bermula 26 Jun lalu, peminat Jolie di Malaysia dapat menonton aksi lasaknya sebagai sebahagian anggota kumpulan pembunuh upahan dalam filem Wanted. Selain dirinya dan McAvoy, turut membintangi filem berkenaan ialah Morgan Freeman dan Thomas Kretschmann. Filem ini dihasilkan dengan berpandukan kepada komik dengan judul serupa. Oktober nanti, dia sekali lagi bakal menghiasi layar lebar pawagam dengan watak Christine Collins, seorang ibu yang disatukan semula dengan anaknya selepas budak lelaki itu diculik. Bagaimanapun Collins tidak berasakan budak itu ialah anak lelakinya. Dia kemudian diisytiharkan tidak ‘sihat’ untuk menjaga kanak-kanak berkenaan. Filem ini dibuat berdasarkan kes Wineville Chicken Murders, yang menjadi perhatian ramai di Amerika Syarikat pada hujung tahun 1920-an.
INFO:
MENURUT pakar bedah plastik, hidung Angelina Jolie ialah antara contoh hidung yang paling dikehendaki pelanggan.
SEBELUM hidup bersama aktor tersohor Brad Pitt pada 2005, Jolie sebelum itu berkahwin dengan Jonny Lee Miller (1996-1999) dan Billy Bob Thornton (2000-2003).
DIA turut mempunyai tiga anak angkat, Maddox, Pax, dan Zahara, dan seorang cahaya mata hasil perkongsian hidup bersama Pitt, Shiloh.
BADAN pelakon wanita berusia 33 tahun dari Los Angeles ini dikatakan dicacah dengan 13 jenis tatu.
FILEM Girl, Interrupted (2000) mungkin judul terbaik pernah dibintangi Jolie apabila watak pembantu yang dilakonkannya menghadiahkan aktres ini dengan tiga trofi - Anugerah Academy, Anugerah Golden Globe dan Anugerah Persatuan Penulis Skrin.